ویدئو | فرهمندی: در دوره ششم شورا شهر مشهد تلاش کردیم از نگاه های سطحی فاصله بگیریم بیشترین فوتی‌ تصادفات موتورسیکلت در مشهد مربوط به عابر و سرنشین است ویدئو | موحدیان: تامین منابع و اتمام پروژه‌های نیمه تمام از راهبرد‌های شورای ششم بود ظهوریان: پویش مشهد مهربان بیانگر ماموریت کلان اجتماعی شهرداری است تدوین سند طرح جامع مدیریت پسماند مشهد با همکاری دانشگاه فردوسی سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشست خبری: شورای ششم برای توسعه متوازن شهر هدف‌گذاری کرده است | نیمی از بودجه عمرانی شهرداری مشهد در اختیار مناطق کم‌برخوردار و حاشیه شهر است خط‌۳ متروی مشهد یکی از ایمن‌ترین ابرپروژه‌های کشور است مصدومیت ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث پارک و فضای ورزشی مخصوص بانوان در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ مشهد اولویت‌ مدیریت شهری مشهد استفاده از گیاهان خشک‌منظر برای فضاآرایی شهری است برخورد با تخلیه فاضلاب در کشف‌رود تا پایان اردیبهشت هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط پاک قرار گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) محدودیت ترافیکی بولوار ابوطالب به سمت چهارراه احمدآباد به دلیل نشست زمین در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) اجرای عملیات رفع خطر محل فرونشت بولوار کلاهدوز مشهد + فیلم و تصاویر بارش باران و لغزندگی معابر در جاده‌های خراسان‌رضوی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون وزیر کار: مشهد الگوی موفق توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در سایر کلانشهر‌هاست
سرخط خبرها

سفر نوروزی به مشهد ممنوع نیست!

  • کد خبر: ۹۹۸۲۱
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
سفر نوروزی به مشهد ممنوع نیست!
با وجود اینکه اوضاع خراسان رضوی و مشهد از نظر شیوع امیکرون مساعد نیست و آمار کرونامثبت‌ها و بستری‌ها روزبه روز درحال افزایش است و علاوه بر مشهد ۲۴ شهر دیگر از چند هفته قبل در وضعیت قرمز قراردارند، گویا قرار نیست محدودیتی برای سفر‌های نوروزی ۱۴۰۱ اعمال شود.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ با وجود اینکه اوضاع خراسان رضوی و مشهد از نظر شیوع امیکرون مساعد نیست و آمار کرونامثبت‌ها و بستری‌ها روزبه روز درحال افزایش است و علاوه بر مشهد ۲۴ شهر دیگر از چند هفته قبل در وضعیت قرمز قراردارند، گویا قرار نیست محدودیتی برای سفر‌های نوروزی اعمال شود، چنان که استاندار خراسان رضوی در جلسه ستاد استانی کرونا این خبر را تأیید و با قید ضرورت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، خواستار تشکیل ستاد استقبال از زائران شد.

با این همه، رئیس گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصمیم گیری درباره اعمال محدودیت برای سفر‌های نوروزی را منوط به تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا و وضعیت شیوع کرونا در هفته‌های آینده در کشور دانست و اعلام کرد که اگر وضعیت رو به بهبودی نباشد و موج کنونی به سمت فروکش کردن نرود، شاید برای سفر‌های نوروزی محدودیت‌هایی تصویب شود؛ محدودیت‌هایی که البته با توجه به رویکرد‌های ستاد ملی مقابله با کرونا در پارسال و امسال بسیار بعید است که بار دیگر برقرار شود.

فرشید وفا در حاشیه نشست خبری بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در مشهد با اشاره به آخرین تصمیمات ستاد استانی مقابله با کرونا درباره محدودیت و ممنوعیت‌ها گفت: در ستاد کرونای استان مقرر شد مهدکودک‌ها مانند گذشته از سه شنبه این هفته به مدت هفت روز تعطیل و کلاس‌های مدارس تا اطلاع ثانوی به جز برای دو مقطع نهم و دوازدهم غیرحضوری باشد.

فعالیت با ۳۰ درصد ظرفیت

وی در ادامه بیان کرد: با توجه به شیوع امیکرون، تجمعات و برگزاری جلسات تعطیل است و درباره صنوف با توجه به لغو گروه بندی‌های اصنافی که فعالیت آن‌ها نیاز به تجمع دارد، آن‌ها ملزم شدند با محدودیت ۳۰ درصدی به فعالیت خود ادامه بدهند و این محدودیت شامل صنوف تالارها، رستوران ها، کافی شاپ ها، مراکز ورزشی، استخر‌ها و سینما‌ها می‌شود. البته باید به این نکته توجه کرد که در این صنف‌ها انجام سه دز واکسیناسیون برای شاغلان و دریافت کیوآرکد از سامانه و دریافت دو دز برای خدمت گیرندگان الزامی است.

اتصال تدریجی اصناف و سازمان‌ها به سامانه «امید»

وی با بیان اینکه سازمان‌ها و اصناف باید به مرور به سامانه امید متصل شوند، افزود: محوریت این سامانه با وزارت کشور است و برقراری ارتباط میان سازمان‌ها و این سامانه ممکن است مقداری زمان بر باشد، ولی به مرور زمان این دسترسی برای ادارات، سازمان‌ها و مشاغل ایجاد می‌شود که در این سامانه وضعیت واکسیناسیون و قرنطینه نبودن افراد ثبت می‌شود تا علاوه بر دریافت خدمات توسط افراد مراجعه کننده، اقتصاد نیز دچار مشکل نشود.

امیکرون برای واکسن نزده‌ها

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با تأکید بر اینکه اکنون اولویت با واکسیناسیون است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از افرادی که به دلیل ابتلا به امیکرون بستری می‌شوند و در معرض خطرند، کسانی هستند که یا واکسن نزده اند یا واکسیناسیون را تکمیل نکرده اند.

مجید جعفری نژاد ادامه داد: ما از دو چیز ترس داریم؛ یکی اینکه مردم فکر کنند ویروس ضعیف شده است و به زودی از بین می‌رود و دیگری مراجعه نکردن برای تزریق دز سوم واکسن کروناست.

وی با بیان اینکه مراجعه سرپایی در مقایسه با هفته‌های گذشته کمی افت کرده است، افزود: این به معنی پایان موج کنونی نیست، بلکه هنوز گردش ویروس در جامعه زیاد است و در حال حرکت به سمت قله بستری‌های ناشی از ابتلا به کرونا هستیم.

درمان مؤثر در ۱۰ روز اول شیوع کرونا

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد هم در این نشست خبری با تأکید بر اینکه واکسیناسیون گسترده در ایران باعث شد تا وضعیت شیوع کرونا در ایران از پیش بینی‌های سازمان بهداشت جهانی بسیار بهتر باشد، گفت: در بخش مراقبت‌های ویژه پشتیبان بیمارستان امام رضا (ع) ۱۱۰ بیمار بستری هستند که ۶۸ نفرشان یا واکسن نزده اند یا فقط یک دز زده اند و فقط سه نفر هر سه دز واکسن کرونا را دریافت کرده اند. البته در کنار تزریق واکسن نباید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک فراموش شود.

علیرضا صداقت با اشاره به لزوم مراجعه زود هنگام افراد مبتلا به کرونا به پزشک ادامه داد: مسئله‌ای که با آن روبه رو هستیم، مراجعه دیرهنگام افراد مشکوک یا مبتلا به پزشک و بیمارستان است و ۹۰ درصد فوتی‌های کرونایی به دلیل دیر مراجعه کردن به پزشک رخ می‌دهد. همه درمان‌های مفیدی که برای بهبودی کرونا می‌توان انجام داد، فقط در ۱۰ روز اول مؤثر است و بعد از آن کار بسیار سخت می‌شود.

اگر بیمار کرونایی به موقع به پزشک مراجعه کند، در چرخه درمان قرار بگیرد و ارتباطش با پزشک قطع نشود، مرگ ومیر‌های کرونایی می‌تواند به عدد صفر نزدیک شود. همه مریض‌های کرونایی که در بیمارستان و بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، در مراجعه به پزشک و آغاز درمان تأخیر داشته‌اند.

ثبت فقط ۲۵۰ عارضه ناشی از واکسن

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه واکسیناسیون ۸۰ درصدی برای مقابله با کرونا باعث شد تا شیوع این بیماری در کشور کنترل شود، گفت: واکسن‌ها هم مثل همه دارو‌های موجود عوارضی دارند، اما در دانشگاه علوم پزشکی مشهد که ۴ میلیون نفر واکسن کرونا تزریق کرده اند، فقط ۲۵۰ پرونده عارضه ناشی از واکسن تشکیل شده است و مرگ ومیر‌ها بر اثر تزریق واکسن شاید حتی به ۱۰ نفر هم نرسد.

ایوب توکلیان با بیان اینکه مراجعه به هنگام به پزشک در کنترل کرونا بسیار مهم است، تأکید کرد: مردم با دیدن علائم بیماری فوری به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند تا بیماری در همان مرحله اول شناسایی و کنترل شود.

۵۰۰۰ مرکز در مشهد برای مراجعه بیماران در قدم اول پیش بینی شده است و مردم به هیچ عنوان در قدم اول به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند و این کار را فقط با تشخیص و دستور پزشک برای بستری انجام دهند. بیمارستان ویژه افراد بدحال است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->